Linkplaatsen
Image default
Sport

De oorsprong van onze moderne sportprijzen

Moderne sportprijzen zijn in zekere zin niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Met de komst van mediakanalen zoals televisie, radio en internet zijn sportwedstrijden mondiaal vermaak geworden. Toernooien zoals het wereldkampioenschap voetbal trekken zelfs honderden miljoenen tot miljarden kijkers! Vrijwel iedereen is dus wel eens in aanraking gekomen met sportprijzen. Maar waar komt deze traditie eigenlijk vandaan? En waarom zien onze medailles, sportbekers en kampioensschalen eruit zoals ze eruit zien?

Een korte geschiedenis van onze sportprijzen

Vroeger kon je natuurlijk niet even een medaille bestellen bij je lokale sportprijzendealer. Dat is pas begonnen aan het begin van de 20e eeuw. En ook toen werd er vooral gewerkt met goedkopere medailles of wisseltrofeeën die eigendom bleven van de club.

De traditie voor het geven van sportprijzen is echter al wel eeuwenoud. Ooit begonnen als oorlogsbuit op het slagveld en daarna zijn de Oude Grieken begonnen met het belonen van sporters tijdens de Olympische Spelen tijdens de Klassieke Oudheid. De huidige vorm van sportprijzen is pas van een veel latere tijd. De oudste sportbeker, de America Cup, werd pas eind 19e eeuw uitgereikt tijdens zeilwedstrijden in de Verenigde Staten. Leuk feitje, dit is tevens de oudste sportprijs die ook vandaag de dag nog wordt uitgereikt!

Ook de kosten spelen een rol

Niet alleen de traditie is een belangrijke factor voor de vormgeving en met name de bekendheid van onze sportprijzen. Ook de kosten spelen een grote rol. Je kunt tegenwoordig een medaille kopen voor slechts een paar cent per stuk. Dat kan alleen maar omdat de productietechnieken dit mogelijk maken. De meeste sportprijzen worden tegenwoordig namelijk van kunststof gemaakt. Die gouden beker in de prijzenkast is dus helaas niet echt van goud maar van plastic met een gouden kleur. Het voordeel hiervan is dat prijzen veel makkelijker te maken zijn en op grote schaal geproduceerd kunnen worden. En dat maakt ze stukken goedkoper!

 

Gerelateerde artikelen

Dagelijkse sleur? Ga sporten!

Hoe je met sportprijzen de samenhang binnen je bedrijf bevordert